Збільшення тарифів на вантажі "Укрзалізниці" може стати причиною занепаду портів на Дунаї, вважає експерт.
Внаслідок блокування українських морських портів на Чорному морі в перші роки повномасштабного конфлікту, обсяги перевалки вантажів у портах на Дунаї зросли в шість разів. Однак ефективна діяльність морського коридору з портів "Великої Одеси" спричинила зниження обсягів перевалки на Дунаї.
Зростання тарифів на вантажні перевезення "Укрзалізниці" може стати ще однією складністю для українських портів на Дунаї, адже це зменшить їхню привабливість для використання, зазначає аналітичний портал GMK Center.
"Таким чином, ми стикаємося з надзвичайною обставиною: дунайські порти, котрі стали рятівниками для українського експорту в перші два роки конфлікту, тепер самі опинилися у критичній ситуації і потребують термінової підтримки, особливо в аспекті залізничних тарифів," - зазначають експерти видання.
Основною причиною різкого зниження вантажообігу українських портів на Дунаї є перенаправлення вантажів до одеських портів, що стало можливим завдяки стабільному функціонуванню морського коридору. Це пов'язано з тим, що логістичні витрати в портах на Дунаї є вищими. За оцінками експертів, додатковий шлях від Одеси становить приблизно 250 км автомобільним транспортом або 200 км залізницею.
Тому, для підтримки галузі та збільшення перевалки через дунайські порти, необхідно здешевити вартість портової перевалки на Дунаї (рішення про зниження портових зборів може ухвалити АМПУ), та розвивати перевезення нішевих вантажів. Наприклад, на дунайському напрямку частково залишаються добрива, генеральні вантажі, нафтопродукти, газ і небезпечні добрива, які потребують або спеціалізованої інфраструктури, або орієнтовані на подальше перевантаження у румунській Констанці.
"Для того щоб підвищити обсяги перевалки через порти на Дунаї, необхідно зафіксувати тарифи "Укрзалізниці", які залізничний оператор планує підняти на 37%. Зростання тарифів "УЗ" може призвести до збільшення витрат на логістику через дунайські порти приблизно на $5-7 за тонну вантажу, що ще більше ускладнить ситуацію для Дунаю в порівнянні з одеськими портами", - зазначає видання.
Порти Дунаю можуть мати популярність як у аграріїв, так і у металургів, зазначають аналітики. Водночас вантажовідправники ГМК, як і представники інших галузей, реалістично оцінюють загальну ситуацію з дунайською логістикою - адже навіть зараз галузі важко конкурувати з автоперевезеннями.
"На фоні війни та постійних загроз обстрілів портової інфраструктури існує нагальна потреба в альтернативних логістичних шляхах для експорту та імпорту, які забезпечують високу пропускну здатність. Хоча відкриття морського коридору зменшило значення дунайських портів, їх підтримка в належному стані залишається важливою для економічної безпеки України та диверсифікації логістичних рішень", - зазначили в GMK Center.
Як стало відомо, "Українське Дунайське пароплавство" звернулося до міністра Олексія Кулеби з проханням запобігти підвищенню тарифів на вантажі, що надаються "Укрзалізницею". Вони попередили, що в разі збільшення тарифів робота їхнього флоту у напрямку Констанци може бути повністю призупинена.