Оператори портів розробили чотири варіанти для вирішення тарифної кризи в УЗ — тепер слово за Міністерством розвитку.
Оператори морського порту "Чорноморськ" направили звернення до Міністерства розвитку громад та територій України з чіткими пропозиціями для подолання логістичної нерівності між портами Великої Одеси. Вони просять заступника міністра та голову Координаційної ради Андрія Кашубу ініціювати вирішення тарифного дисбалансу, що виник внаслідок дій АТ "Укрзалізниця".
У 2025 році ціни на залізничні вантажоперевезення до портів Одеси та Чорноморська істотно зросли в порівнянні з перевезеннями до Південного. Це призвело до масштабної зміни маршруту вантажів, зниження конкурентоспроможності та недостатнього використання портової інфраструктури.
"Це особливо небезпечно в умовах війни, коли логістична система України працює з підвищеним навантаженням і нестачею ресурсів. Крім того, перевантаження напрямку на Південний і одночасне недозавантаження напрямків на Одесу і Чорноморськ створює логістичну нестійкість та загрожує інфраструктурним колапсом", -- йдеться у зверненні.
У документі підкреслюється, що в цілому ці рішення не відповідають нормам законодавства, що регулює природні монополії та захист конкурентного середовища.
Працівники портів також зазначають, що в Сполучених Штатах, Канаді та Європейському Союзі існує практика рівних тарифів для портів одного і того ж регіону, що сприяє конкурентоспроможності та стабільності логістичних процесів. Якщо Україна запровадить подібну модель, це дозволить їй виконати міжнародні зобов'язання в рамках євроінтеграційних прагнень.
Оператори представляють чотири варіанти рішень:
-- Скасувати зміни 2025 року, які штучно збільшили тарифну відстань до портів Одеси й Чорноморська. Встановити відстані за найкоротшим маршрутом -- через ділянку Помічна-Колосівка.
-- Запровадити єдиний тариф для всіх трьох портів на період воєнного стану або до завершення повної реалізації реформи.
Переказати повноваження щодо коригування тарифного керівництва №4 до Міністерства розвитку територіальних громад. Визначення тарифних відстаней має здійснюватися не УЗ, а відповідним органом на основі техніко-економічного обґрунтування.
Індексація тарифів повинна проводитися лише в рамках діючого законодавства.
У той же час завершується підготовка проєкту концесії в порту Чорноморськ, проте невідомо, як тарифи вплинуть на цей процес.