Кабінет Міністрів України - Як Центри надання адміністративних послуг (ЦНАП) стають більш доступними: огляд регіональних досягнень від Міністерства юстиції.
Шістнадцять ЦНАПів у Черкаській області вдосконалили свої приміщення відповідно до стандартів безбар'єрності, в Рівненській області запроваджуються нові інноваційні сервіси для осіб з порушеннями слуху, а в Одеській області завершено аудит доступності центрів. Про досягнення регіонів у формуванні безперешкодного середовища – у свіжому щотижневому дайджесті.
Рівненська область: жестова комунікація та звукові сигнали
ЦНАП Вараської громади запровадив унікальний сервіс для людей з порушеннями слуху спільно з Рівненською обласною організацією УТОГ (Українське товариство глухих). Відвідувачі отримують допомогу перекладача жестової мови через відеозв'язок. Для цього достатньо відсканувати QR-код на вході та з'єднатися через Viber або WhatsApp. Загалом, сервіс УТОГ впровадили минулого року в 420+ ЦНАПах.
У рівненському Центрі надання адміністративних послуг (ЦНАП) для осіб з порушеннями зору було встановлено звуковий маячок "Пай". На першому поверсі створено спеціальну зону самообслуговування для людей з інвалідністю, обладнану тифлокомплексом, а також адаптовану санітарну кімнату.
Одещина: від перевірки до практичних змін
У 2023 році в Одеській області була проведена всебічна перевірка безбар'єрності всіх центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) на основі фото- та відеоматеріалів, які надали кожен з центрів. Для обміну досвідом та демонстрації успішних проєктів представників громад заплановано блок на форумі "Синергія Півдня", який відбудеться у березні 2024 року. Оновлення про впровадження доступності в цих закладах публікуються щотижня.
Протягом року діяльності в Центрах надання адміністративних послуг регіону:
Монтували таблички з шрифтом Брайля, щоб особи з вадами зору могли легко орієнтуватися в просторі.
Застосували аудіопокажчики та мнемосхеми для приміщень, аби особи з вадами зору або когнітивними особливостями могли краще орієнтуватися в зоні обслуговування.
Забезпечили контрастне маркування скляних поверхонь -- щоб запобігти травмам та зробити скляні двері чи перегородки помітними.
Запровадили співпрацю з фахівцями з жестової мови, аби забезпечити людей з порушеннями слуху доступом до інформації та послуг без перешкод.
Адміністратори опанували базові фрази жестової мови -- щоб забезпечити перший контакт для відвідувачів із порушеннями слуху.
Розроблено спеціально позначені паркомісця для осіб з інвалідністю, що забезпечують комфортний і безпечний доступ до центрів надання адміністративних послуг для людей з обмеженими можливостями пересування.
У 2025 році в Одеській області мають намір розширити кількість мобільних валіз у Центрах надання адміністративних послуг (ЦНАП) з метою покращення доступності сервісів. Ця ініціатива передбачає створення віддалених підрозділів або пересувних робочих місць для адміністраторів ЦНАП, що дозволить забезпечити послугами громадян, яким важко переміщатися.
Черкащина: 16 ЦНАПів модернізували свої приміщення відповідно до стандартів безбар'єрного середовища.
На старті 2024 року Черкаська обласна військова адміністрація здійснила аналіз доступності 66 Центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) та створила інтерактивну карту доступності. Внаслідок цього, кожна територіальна громада розробила свої плани щодо покращення роботи своїх центрів.
16 ЦНАПів уже виконали заплановані заходи з безбар'єрності. Бобрицька громада відкрила два нові віддалені робочі місця в селах Козарівка та Грищинці. Чорнобаївська громада створила віддалене робоче місце в селі Велика Бурімка. Корсунь-Шевченківська, Драбівська та Степанецька громади придбали "мобільні валізи" для обслуговування маломобільних категорій населення.
Висловлюємо вдячність усім громадам за їхні зусилля, спрямовані на створення безбар'єрних ЦНАПів в Україні, як у цифровій, так і в фізичній сферах. Завдяки вашій праці кожен громадянин, незалежно від стану здоров'я чи місця проживання, матиме змогу отримувати необхідні послуги з максимальним комфортом.