"Глобальний автомобільний сектор має шанс на відновлення в Росії" - Назаренко коментує тарифну конфронтацію Трампа.

Автосалони у місті Серрітос, Каліфорнія, 27 березня 2025 р. Фото: AP/Jae C.Hong

"Виробники автомобілів у США можуть відчути спокусу підвищити ціни на свою продукцію."

Чи переживе світовий автопром мита президента США Дональда Трампа і наскільки можуть подорожчати авто? Але спершу нагадайте, які саме мита запровадив Трамп і щодо яких автомобілів, з яких країн?

Дональд Трамп запровадив в першу чергу мито на канадські та мексиканські автівки. Зараз йде мова вже про китайські авто. Але я думаю, на цьому не зупиниться торгова війна. Я думаю, що мита також запровадять і на європейські автівки. І, звісно, на цю суму мита автівки подорожчають, в залежності від країни їх виробництва. Бо зрозуміло, що імпортер перекладе витрати свої на плечі споживачів. Але також можуть піднятись в ціні і американські автівки. Чому? Тому що, хоч вони не обкладаються митом, але при відсутності конкуренції, якщо конкуренти дорожчають, то в американських автовиробників виникне спокуса також підняти ціни на свою продукцію.

Щодо України. На даний момент у рамках торгової війни країна не запроваджує жодні мита, тому не бачу підстав для зростання цін на автомобілі в Україні на сьогодні. Проте існує ймовірність, що вартість вживаних автомобілів може трохи підвищитися. Чому так? Якщо, наприклад, у США зростуть ціни на нові автомобілі, то через деякий час (приблизно пів року або рік) це може вплинути і на вживані авто, які купують на аукціонах. Адже очевидно, що зростання цін на нові автомобілі тягне за собою підвищення цін і на вживані. Наразі ситуація така, але подальший розвиток цієї торгової війни залишається невизначеним.

"Трамп закриває імпорт при наявності американських автовиробників"

Які цілі переслідує Трамп у цьому випадку? Яка суть його публічних висловлювань, і які можливі таємні наміри стоять за такими вчинками?

Вплив на ринок в Україні у 2013 році був значним, коли тодішній міністр економіки Петро Порошенко, працюючи в уряді Януковича, запровадив спеціальне мито на імпорт автомобілів у розмірі 13%. Це рішення призвело до миттєвого подорожчання автомобілів. Таким чином, Петро Порошенко став на захист українських виробників автомобілів.

Які саме?

Наприклад, розглянемо Запорізький завод, зокрема його підрозділ "Богдан". Подібні дії спостерігаємо і у випадку з Трампом. Тоді, коли Порошенко запроваджував захисні мита на імпорт, ніхто не ставив запитань. Зростання цін на імпортні автомобілі призвело до покращення продажів українських авто. Схожа ситуація спостерігалась у 2009 році, коли Сергій Терьохін, голова митного комітету Верховної Ради, запропонував тимчасове підвищення мит на імпорт автомобілів на 10% для захисту вітчизняних виробників. Чому тоді ніхто не запитував про причини дій Терьохіна або Порошенка, а тепер ставлять питання: "Чому так чинить Трамп?" Насправді, Трамп діє аналогічно, обмежуючи імпорт на користь американських автовиробників. Можливо, саме ці компанії лобіюють такі рішення. Адже, виграє від цього той же General Motors. Як завжди говорять: "Що вигідно General Motors, те вигідно і Америці". Це створює нові робочі місця. А американські споживачі, обираючи між мексиканським Volkswagen і американською Toyota, найімовірніше оберуть Toyota, оскільки ціна Volkswagen зросте. Логіка тут очевидна.

Який відсоток автомобілів, що імпортуються до Америки, надходить з європейських країн, Китаю та інших регіонів?

Не можу навести точні цифри, але приблизно співвідношення було 50 на 50. При цьому, вважаю, що більшу частину займали не китайські, а автомобілі з Канади та Мексики. У цих країнах багато світових автовиробників відкрили свої виробництва. Проте китайські автомобілі також мали свою присутність.

"Люди обирають автомобіль, використовуючи свої фінансові можливості."

Ви навели 2013 рік та митні ставки, які тоді були введені в Україні. Який був їхній вплив?

В принципі, результати були позитивними. Принаймні, українські виробники автомобілів відчули значне покращення ситуації. Продажі зросли, і це цілком зрозуміло. Коли Volkswagen та інші марки підвищили ціни на 13% через те, що імпортери переклали митні витрати на споживачів, природно, що українські автомобілі почали продаватися активніше. Йдеться про такі моделі, як "Део" і "Шевроле", які виготовлялися на Запорізькому заводі до 2013 року, а також українські "Шкоди", що вироблялися на "Єврокарі", або ж "Богдани". Люди голосують за автомобілі, використовуючи свої фінансові можливості.

Автомобілі американського виробництва складають лише близько 5% від загального обсягу ринку України.

Яка популярність американських автомобілів в Україні? Чи існують певні марки, які користуються особливим попитом?

Якщо говорити про нові автівки, то серед американських авто добре продається Tesla. Є Джипи, є Кадилаки. Але все одно вони не займають велику частку на українському ринку - не більше 5%. По-перше, логістика складна. По-друге, немає великого сенсу в цьому. Тобто любителі американських автівок є, але не так багато. А от вживані автомобілі, так звані "битки" з Америки, куплені на аукціонах, займали досить велику частку, особливо до повномасштабного вторгнення. Коли була відкрита Одеса, половина імпорту вживаних автівок, а то і більше в Україну завозилася саме з Америки. Цей бізнес був досить популярний. З початком повномасштабного вторгнення, через складну логістику, кількість таких автомобілів зменшилась. Але все одно вони завозяться з Америки.

Олег Назаренко. Изображение: facebook/Oleg Nazarenko.

"Глобальна автомобільна індустрія має шанси знову вийти на російський ринок."

Які можуть бути тривалі наслідки цих тарифів для глобальної автомобільної промисловості, і чи є ймовірність, що Дональд Трамп в майбутньому перегляне свою позицію, зокрема, зменшивши або скасувавши деякі з цих мит?

Те, що думає Дональд Трамп - відомо лише Трампу. Може зменшити, може збільшити. А як вплине на різні країни? Так, це буде удар. Втрата такого ринку як США, для китайського автопрому, для мексиканського, канадського, європейського - це значний удар. Це втрата робочих місць. Далі ці автомобілі, які вони виробляли в тому числі для величезного американського ринку, їм потрібно кудись дівати, шукати якісь нові ринки. А які нові ринки? Тут я не можу думати за них, але я навіть припускаю, що якщо в них буде значно погіршуватись фінансовий стан, то вони можуть навіть повернутися на російський ринок. Тому що російський ринок сьогодні захопили китайці. А світовий автопром, в знак покарання країни-агресорки, добровільно пішов звідти. Але коли виникне складна ситуація, викликана діями Трампа, вони можуть повернутись. Тобто будуть шукати якісь нові ринки.

"Саме цього Трамп і прагне."

Яка доля чекає на спеціалістів, які можуть опинитися без роботи? Чи можливе таке, що європейські підприємства почнуть переносити свої виробництва до Сполучених Штатів?

Це те, чого прагне Трамп. Пригадайте події 1998 року. Під час переговорів про купівлю Запорізького автозаводу представники Daewoo висунули прем'єр-міністру Пустовойтенку певні вимоги: "Якщо ви бажаєте, щоб ми придбали завод і виробляли тут автомобілі, підвищте ввізне мито та акциз, і тоді ми згодні". Лише за таких умов вони були готові розглядати угоду. Виробники не приходять без визначених умов. Якщо їм було вигідно функціонувати в Європі, вони залишалися там. Тепер, якщо їм стане вигідно працювати в США, вони відкриють нові виробництва в Америці, щоб уникнути мит. До речі, сьогодні Європа запровадила мита на китайські автомобілі, намагаючись захистити свій ринок від китайської конкуренції.

"Автомобілі з України з китайським дизайном"

А від Сполучених Штатів?

Це поки що лише перспективи майбутнього, але я маю на увазі сьогоднішню ситуацію. Наразі існує мито на імпорт автомобілів з Китаю. Водночас Україна уклала угоду з Європейським Союзом, яка передбачає "нульове" мито на автомобілі, виготовлені в Україні. Тому я не виключаю можливості, що деякі китайські виробники можуть збудувати свої автозаводи в Україні, щоб мати змогу безмитно постачати так звані "українські автомобілі з китайським дизайном" до ЄС. Це характерно для капіталізму — люди постійно шукають вигідні можливості. Вони намагаються знайти способи обійти обмеження, щоб уникнути високих мит. Таким чином, мета Трампа полягає не лише в захисті американського автопрому, а й у залученні нових інвесторів, які готові відкривати нові виробництва. І це стосується не тільки автомобілів. Наприклад, Ілон Маск виробляє свої "Тесли" в Китаї.

І що зараз буде робити Маск?

Планується відкриття виробничого підприємства в США, оскільки це дозволить знизити витрати та підвищити ефективність роботи.

І фахівців перевезе до Америки?

В даний час автоматизація досягла таких масштабів, що я вважаю, що нові робочі місця можуть з'явитися і для американців.

Інші публікації

У тренді

novanews

При передруку матеріалів, активне посилання на джерело є обов'язковим.

© Інтернет-видання новин Одеси | novanews.com.ua. All Rights Reserved.