Спроба "Укрзалізниці" запровадити додатковий тариф на вантажні перевезення до портів є дискримінаційною практикою і суперечить стандартам Європейського Союзу, стверджує ФРТУ.
Укрзалізниця просуває ініціативу, яка може зруйнувати основи функціонування національної логістики, підірвати експортний потенціал і поставити під сумнів дотримання принципів ринкової конкуренції. Йдеться про введення диференційованих підвищуючих коефіцієнтів до залізничних тарифів залежно від напрямку перевезень - передусім у напрямку окремих морських портів. Тобто створення дискримінаційної надбавки на перевезення в окремі морські порти, перш за все - в напрямку Великої Одеси. Про це заявив голова Федерації роботодавців транспорту України (ФРТУ), перший міністр транспорту України Орест Климпуш.
"Ця ініціатива не лише технічне вирішення питання тарифної моделі. Вона є віддзеркаленням значно серйознішої проблеми: це спроба державної монополії контролювати ринок, переслідуючи свої власні інтереси, ігноруючи при цьому принципи добросовісної конкуренції, економічну доцільність та національні інтереси", - зазначив Климпуш.
Він підкреслив, що в Укрзалізниці цю ініціативу обґрунтовують концепцією "стимулювання використання малозавантажених портів". Проте, насправді, монополіст планує ввести вибіркове тарифне регулювання, що суперечить основному принципу рівного доступу до інфраструктури.
Тобто, УЗ пропонує відійти від класичної тарифної логіки, де вартість перевезення формується на основі чітких і зрозумілих факторів - відстані, собівартості, обсягу, - і замість цього застосувати "підвищуючі коефіцієнти" залежно від порту призначення. І бізнес, який возить продукцію на експорт через найбільш ефективні маршрути - наприклад, в напрямку Чорного моря - змушений буде платити більше просто за те, що користується конкурентним коридором, каже голова ФРТУ.
"Це, по суті, вияв вибіркової дискримінації, яка не відповідає принципам тарифної справедливості чи ринковим механізмам. Більш того, така практика створює прецедент для ручного регулювання тарифів, де замість ринкових сил адміністративні рішення визначають, які маршрути будуть вважатися "вигідними", а які - "штучно збитковими". Чи існують подібні приклади регулювання в європейській транспортній політиці? Ні. Чи відповідає це принципам недискримінаційного доступу до інфраструктури? Відповідь однозначна - ні. Які наслідки це матиме для української економіки? Безсумнівно, вони будуть негативними та масштабними", - підкреслив Климпуш.
Він підкреслив, що як промислові, так і аграрні експортери планують свою логістику, враховуючи фактичну ефективність маршрутів, доступність інфраструктури, proximity до портів та терміни доставки.
"Введення надбавок до тарифів залежно від напрямку - це покарання за ефективність. Це призводить до підвищення витрат на виробництво, зменшує конкурентоспроможність українського експорту і, в результаті, - негативно впливає на валютні надходження країни", - підкреслив голова ФРТУ.
Нагадаємо, нещодавно Укрзалізницю звинуватили у тарифних маніпуляціях у напрямку портів: компанія почала запроваджувати нові коефіцієнти до тарифу в залежності від того, до якого порту направляється вантаж. В результаті найбільший приватний інвестор України, підприємство АрселорМіталл Кривий Ріг, пригрозило Укрзалізниці судовим позовом -- адже такі зміни штучні і безпідставні, і є зловживанням монопольним становищем.