Справжні об'єкти та професійні рієлтори: яким чином платформа DIM.RIA полегшує пошук нерухомості, позбавляючи від стресу.

Ринок нерухомості в Україні вступив у стадію обережного підйому, тим не менш, попит у цій сфері перевищує пропозицію як в сегменті оренди, так і у продажу. Керівник з розвитку продуктів DIM.RIA, Віталій Поберезький, поділився інформацією про те, як змінилася динаміка та якість ринку під час повномасштабної війни, які ризики можуть виникнути перед покупцями та орендарями через неперевірену інформацію та фейкові оголошення, а також про інструменти, що допомагають користувачам довіряти нерухомості на маркетплейсах.

Запуск масштабної агресії Росії проти України став переломним моментом для ринку нерухомості, як у сфері купівлі-продажу, так і в оренді. Які зміни відбулися з моменту цього конфлікту?

На першому місці – якість. До початку повномасштабного вторгнення ринок нерухомості в основному зосереджувався на купівлі та продажу. Наразі ж купівля і оренда займають приблизно однакові частки ринку, з невеликими коливаннями, що залежать від подій в країні, регіоні та загальної ситуації. Якщо три роки тому попит на нерухомість у західних областях зріс до рекордних показників, то сьогодні він дещо стабілізувався. Життя продовжується, і багато людей повертаються до Києва, Дніпра, Харкова, Одеси. Звичайно, війна накладає свої корективи: у цих регіонах люди довше роздумують про купівлю житла.

Отже, чим ближче до зони бойових дій, тим більше часу витрачають на роздуми?

Я б зазначив, що ця ситуація стосується не лише територій, наближених до фронту. Загалом, українці почали більш обережно підходити до вибору нерухомості після початку повномасштабного вторгнення, уважно оцінюючи можливі ризики великих фінансових інвестицій. Вони аналізують більше варіантів, ретельно стежать за коливаннями валютного курсу, а також за політичною ситуацією як в Україні, так і за її межами. Вибір районів та місць розташування стає ще більш критичним. У регіонах, близьких до зони бойових дій, ці питання стають ще актуальнішими. Цікаво, що існує невелика частина покупок, що можна назвати інвестиційними, особливо у Харкові. Незважаючи на небезпечну ситуацію, ціни на житло там нижчі, і це створює можливості. Логіка полягає в тому, що якщо квартира залишиться неушкодженою, її можна буде продати дорожче після закінчення конфлікту. Хоча таких випадків небагато, вони все ж є. Також варто згадати про новобудови. На початку повномасштабної війни цей сегмент зупинився, але згодом почав відновлюватися, особливо в західних областях. Забудовники, які раніше працювали в Києві та Одесі, зараз активно заходять до Львова та Івано-Франківська. Хоча ринок не досяг своїх найвищих показників, він продовжує функціонувати.

Незважаючи на загальне уповільнення ринку, найбільше це вплинуло на пропозицію, яка значно поступається попиту. Як шахраї та недобросовісні учасники ринку використовують цю ситуацію на свою користь?

Для початку зазначу, що ринок суттєво сповільнився в перший рік повномасштабного вторгнення. На другий рік почалося поступове відновлення, зараз спостерігаємо обережне зростання. Тож в цілому все не так погано. Що стосується шахрайства та недобросовісності, то схеми не надто змінилися: неіснуючі об'єкти чи фейкові фото, неправдиві параметри або вигадані бонуси (наприклад, наявності укриття чи безперебійності електроживлення будинку). Тобто всі інструменти, аби "підчепити" потенційного клієнта на гачок попри те, що немає чого йому запропонувати. Звісно, лишилось і пряме шахрайство, таке як взяти завдаток і зникнути.

Як маркетплейси, зокрема й DIM.RIA можуть з цим боротися?

Першим кроком є перевірка дійсності об'єкта, що є відповідальністю маркетплейсу. На платформі DIM.RIA доступні різноманітні інструменти для цього: відеодзвінки, запит документів на об'єкт, а також можливість запросити інспектора для огляду. Лише у 2025 році ми здійснили 172 тисячі унікальних перевірок нерухомості. Це дозволяє нам зібрати максимум інформації та підтвердити адреси, геолокацію, фотографії та характеристики об'єктів. Найбільш популярними методами перевірки є відеозв'язок (35%) та надання технічного паспорта (26%), оскільки ці процедури можна виконати дистанційно. Однак формат перевірки з участю представника DIM.RIA також залишається затребуваним і має свої особливі переваги. Коли інспектор відвідує об'єкт, він не лише підтверджує його реальність, але й створює якісні фотографії та панорами 360 градусів, що дозволяє потенційним покупцям віртуально прогулятися квартирою та уявити себе в ній.

Друге -- перевірка автора оголошення. Це може бути власник, рієлтор, агенція. Підтверджені номер телефону та email, верифікація через Дію та перевірка BankID. Це дає змогу на початковому етапі відсіювати підозрілих користувачів.

Третім важливим аспектом є дотримання принципів цифрової безпеки, що значною мірою залежить від самих користувачів маркетплейсу, наприклад, ніколи не ділитися своїм паролем. Ми, у свою чергу, суворо дотримуємось норм захисту даних Європейського Союзу (GDPR). Найзручнішим прикладом є двофакторна аутентифікація, яку ми радимо використовувати всім користувачам DIM.RIA.

Окремий біль рієлторів -- нечесні колеги. Чи є у вас "чарівна кнопка" для зворотного зв'язку і скарг на таких користувачів?

У нас є не менше трьох інструментів для вирішення цієї ситуації. По-перше, користувачі нашого маркетплейсу, включаючи ріелторів, можуть подати скаргу на неправдиву інформацію в оголошеннях або на ненадійність об'єктів. По-друге, наші алгоритми працюють над аналізом як самих оголошень, так і поведінки користувачів, які їх переглядають. І по-третє, наші фахівці здійснюють перевірку ріелторів, зв’язуючись з ними для отримання певних даних, документів і інформації про об'єкти нерухомості. Якщо ріелтор не може підтвердити свою кваліфікацію або ми отримуємо численні скарги на його адресу, ми маємо право його заблокувати. На сьогоднішній день 65% ріелторів на DIM.RIA мають статус перевірених, що становить понад 6000 користувачів.

Водночас треба пам'ятати, що ринок нерухомості -- дуже конкурентний, інструмент скарги можна використовувати й зі зловмисними намірами, тож ми намагаємося бути максимально уважними щодо цього. З іншого боку, задоволені клієнти можуть залишати й позитивні відгуки про угоди чи рієлторів, і це теж дуже ефективний інструмент. Загалом раджу звертати увагу на плашку "перевірено", якою ми наділяємо об'єкти, рієлторів й агенції, які пройшли перевірку DIM.RIA. Цей список динамічний, постійно змінюється, адже ми докладаємо багато зусиль для відслідковування якості об'єктів і користувачів нашого маркетплейсу.

Інші публікації

У тренді

novanews

При передруку матеріалів, активне посилання на джерело є обов'язковим.

© Інтернет-видання новин Одеси | novanews.com.ua. All Rights Reserved.