Де поділися квитки? Керівництво Укрзалізниці роз'яснило, чому не всі охочі можуть скористатися залізничним сполученням та коли слід очікувати поліпшення ситуації.
Голова правління Укрзалізниці Олександр Перцовський зазначив, що попит на квитки в 7-10 разів перевищує наявну пропозицію. Перевізник вже вживає заходів для поліпшення ситуації і має можливість значно покращити обстановку протягом трьох років за умови стабільного фінансування.
Придбання залізничного квитка перетворюється на справжнє випробування. Олександр Перцовський зазначає, що знайомий з цією проблемою: "За 20 днів до запланованої подорожі о 8 ранку споживач намагається зайти в систему та купити квиток, але в нього це не виходить". Він повідомляє, що в період з 28 липня по 3 серпня 142,1 тисячі осіб намагались отримати білети на потяг Київ-Львів, в той час як доступних місць було лише 18,5 тисяч. Аналогічна ситуація спостерігається і на інших маршрутах. За той же час 87,3 тисячі людей бажали дістатись з Києва до Одеси, хоча вільних місць було всього 18,7 тисяч. Крім того, 46,6 тисячі осіб хотіли поїхати з Києва до польського Хелму, але на цю подорож було доступно лише 8,5 тисяч місць.
Перцовський каже, що частину місць бронюють для військових, які можуть їх викупити через додаток Армія+. А також для дитячих груп, яким на деяких напрямках, наприклад, на захід країни виділяють 60-70% від загальної кількості місць. "Ми не можемо задовольнити попит усіх груп, лише приблизно третина з них, які подали заявки першими, отримують квитки", -- каже очільник УЗ. Перцовський пояснює, що в такому випадку у відкритий продаж надходить тільки третина від загальної кількості місць.
Кількість пасажирських вагонів в Українських залізницях (УЗ) продовжує зменшуватись. Протягом 2019-2024 років парк вагонів скоротився на 1087 одиниць. З них 28 були знищені, 265 залишилися на тимчасово окупованих територіях, а 794 вагонів досягли максимального терміну служби та були списані. Наразі УЗ використовує 1488 пасажирських вагонів. За оцінками компанії, у 2025 році 51 вагон стане непридатним для експлуатації, у 2026 - 84, у 2027 - 70, а в 2028 - 95 вагонів.
Які заходи вживає компанія для вирішення цієї проблеми? Перцовський зазначає, що оновлення парку рухомого складу є ключовим елементом стратегії. У період з 2026 по 2028 роки, за умови стабільного фінансування з бюджету, компанія планує щорічно закуповувати по 100 нових вагонів. "Ми вже досягли рекордних показників у сфері закупівель, але у нас залишився старий парк, який необхідно терміново модернізувати," — підкреслює він. Також він зазначає, що важливими аспектами є ремонт та придбання регіонального рухомого складу. За інформацією УЗ, близько 25% пасажирів подорожують на відстані до 300 кілометрів.
Суттєва інвестиція повинна бути зроблена в Інтерсіті - це швидкісні поїзди, які демонструють вищу швидкість, частіше змінюють напрямок та мають більшу пасажиромісткість. Розширення їхнього парку забезпечить максимальний ефект з точки зору доступності місць. "На сьогодні вагони не стоять без діла. Ми можемо додати ще 3-5 відсотків, але в основному вже виконано всі необхідні кроки", - зазначає Перцовський. У 2022 році один вагон обслуговував 1120 пасажирів на місяць, у 2023 році - 1627, а у 2025 році - 2101.
Згідно з оцінками компанії, ці заходи зменшать гостроту дефіциту.