Дискримінація і економічний тиск: Бізнес звернувся до "Укрзалізниці" з проханням скасувати ручне регулювання тарифів на перевезення до портів.
"Укрзалізниця" після ремонту інфраструктури, пошкодженої внаслідок російських атак, знову може відправляти поїзди до портів Чорноморськ та Одеса, використовуючи більш короткий маршрут.
Однак компанія здійснює відправлення поїздів лише до порту Південний, тоді як вантажі, що мають направлення до портів Одеса та Чорноморськ, перенаправляються вручну через більш тривалий маршрут. Це призводить до збільшення витрат для відправників через подовжену тарифну відстань, повідомляє "Центр транспортних стратегій".
В свою чергу, підприємства прагнуть створити справедливі умови, а ручну тарифікацію вважають формою дискримінації, зазначає видання.
Вартість питання становить 700 мільйонів гривень: це різниця в доходах, що виникає внаслідок перенаправлення вантажних потоків з Одеси та Чорноморська на коротші маршрути доставки. Для компенсації "втрачених" доходів від покращення інфраструктури, яке має стати пріоритетом для транспортного монополіста, в Україні залізничники пропонують застосування так званих вирівнюючих коефіцієнтів і перегляд тарифів на залізничні перевезення до основних портів, які обробляють експортні вантажі, - зазначає ЦТС.
Видання повідомляє, що ця ініціатива спровокувала різні реакції серед портових операторів і вантажовідправників.
За наявною інформацією, коефіцієнт для порту Південний, який розташований найближче по середній відстані транспортування, становитиме 1.09, для Чорноморська і Одеси - 1.05-1.08. А для дунайських портів, логістика до яких найдовша, коефіцієнт планують залишити без змін.
"Цей підхід не лише суперечить економічним принципам співвідношення вартості та витрат на перевезення, але й кардинально змінює саму суть тарифної політики у сфері залізничних перевезень. Вона передбачає чітке узгодження вартості перевезення вантажів з відстанню, яка визначається відповідно до плану формування поїздів," - зазначають у ЦТС.
За словами Олега Кутателадзе, співзасновника та акціонера групи ТІС, важливо уникати ситуацій, коли тарифи "Укрзалізниці" підлягають штучним змінам внаслідок адміністративного втручання.
Великі вантажовідправники-експортери рішуче виступають проти цього нововведення, оскільки саме їм доводиться в кінцевому підсумку покривати витрати на залізничні тарифи та послуги портових операторів.
Зокрема, компанія "АрселорМіттал Кривий Ріг" вважає, що ініціатива "Укрзалізниці" свідчить про можливі зловживання монопольним становищем, дискримінацію певних ринкових учасників, а також порушення основних принципів прозорості та передбачуваності у державній тарифній політиці.
Також в компанії зазначають, що має місце втручання у конкурентні відносини між портами, що йде врозріз з європейськими принципами, закріпленими в Угоді про асоціацію з ЄС. Це питання стає особливо актуальним на фоні змін у тарифних відстанях до українських морських портів, а також загального зростання тарифів на вантажні перевезення.
"Підвищення тарифів на залізничні вантажні перевезення для штучного покриття заборгованості УЗ суперечить задекларованій політиці держави щодо підтримки національного експорту, оскільки створює стратегічні ризики не тільки для нашого підприємства, але й для експортної складової економіки України", - підкреслюють в "АрселорМіттал Кривий Ріг".
У Центрі також зазначили, що ця ініціатива змусила переорієнтувати понад 500 тисяч тонн вантажів з Одеського порту на інші напрямки, включаючи автотранспорт. Крім того, вона створює вибірковий тарифний тиск, який стосується лише певного маршруту та кількох відправників.
"Таким чином, якщо нинішню тарифну політику не буде зупинено, що зараз сприймається бізнесом як економічний тиск та дискримінація, то Україна втратить не лише доходи та довіру інвесторів, буде під загрозою збереження ключових стратегічних галузей, відбудеться масове переорієнтування вантажів на автотранспорт або на інші ринки", - попередили у ЦТС.