Частина вантажів з Китаю буде транспортуватися до Європи через територію України, використовуючи послуги Укрзалізниці та її пороми "Герої Плевни" і "Герої Шипки".
Директор з комерційної діяльності та логістики АТ "Укрзалізниця" Тимофій Мураховський повідомив, що частину вантажів, які проходять через Транскаспійський міжнародний транспортний маршрут (ТМТМ), що з'єднує Китай з Європою, планується перенаправити через територію України. Цю інформацію було озвучено під час засідання Офісу експортерів в середу.
За його словами, УЗ вже півроку задіяна в проєкті. Як один з кроків щодо його реалізації планується зареєструвати в Казахстані компанію UZ Cargo East. При цьому буде задіяно пороми "Герої Плевни" і "Герої Шипки", які УЗ планувала передати Фонду держмайна України як непрофільні активи.
"Відбулося засідання наглядової ради (в понеділок, 17 лютого - ІФ-У) на якій було погоджено створення нової юридичної особи UZ Cargo East в Казахстані. Це підприємство для роботи по серединному коридору з Китаю до Європи через Україну", - розповів Мураховський.
За його інформацією, планується, що пороми "Герої Плевни" та "Герої Шипки" здійснюватимуть перевезення контейнерних поїздів з каспійських портів до Баку, а звідти - до грузинського порту Поті, звідки вантажі продовжать свій шлях до Одеси. Після цього товари вирушать у напрямку Європи.
"Ми станемо оператором не лише залізничних перевезень, а ще й морських. Кінцева мета - створити такий коридор, який з Китаю до Європи надаватиме послуги нашим клієнтам під ключ", - сказав Мураховський.
За словами директора з комерційної діяльності та логістики УЗ, чергове засідання, присвячене обговоренню вказаного проєкту з участю представників УЗ, заплановано на наступні два тижні в Баку.
Мураховський зазначив, що ініціатива створення нового Транснаціонального мультимодального транспортного коридору отримала підтримку від урядів Китаю, Казахстану, Азербайджану та Грузії.
Відповідаючи на запит агентства "Інтерфакс-Україна", він не став уточнювати приблизні терміни запуску проєкту, але зазначив, що пороми зможуть перевозити щонайменше два контейнерних потяги щодня, що суттєво підвищить обсяги вантажоперевезень між Китаєм і Європою.
Наразі Китай та Європа підтримують транспортне сполучення через декілька основних маршрутів: один з них - Транскаспійський міжнародний транспортний маршрут (ТМТМ), або "середній коридор" - пролягає через Китай, Казахстан, Каспійське море, Азербайджан, Грузію та Туреччину, забезпечуючи альтернативу північному маршруту через Росію. У 2022 році обсяг перевезень цим коридором зріс до 1,5 млн тонн, що свідчить про його зростаючу популярність.
Як повідомлялося, УЗ погодила передачу поромів "Герої Плевни" і "Герої Шипки" до сфери управління Фонду держмайна України: відповідне рішення ухвалило правління компанії на початку березня 2024 року.Тоді в УЗ наголошували, що перевезення вантажів морським і річковим транспортом не належить до основних видів її діяльності. Крім того, на балансах підрозділів компанії відсутні причали для обслуговування і відстою суден, а їхнє використання або оренда потребують значних фінансових витрат.
На запит агентства "Інтерфакс-Україна" в Укрзалізниці повідомили, що з моменту передачі теплоходів на їх баланс пороми не виконували морських рейсів. Хоча вони не зазнали пошкоджень внаслідок російських атак, наразі їм необхідний дорогий ремонт, модернізація, а також відновлення всіх необхідних ліцензійних документів.
Також було відзначено, що у 2017 році керівництво УЗ обговорювало можливість передачі поромів в оренду (бербоут-чартер). Зокрема, існували наміри запустити їх на маршруті Одеса - Поті. Проте, з певних об'єктивних причин, зокрема через відсутність на той момент чітких норм щодо управління майном ПАТ "Українська залізниця", це рішення не було втілено в життя.
У 2015 році, згідно з розпорядженням Міністерства інфраструктури України, пороми "Герої Плевни" та "Герої Шипки" були передані на баланс державного підприємства "Український центр транспортного сервісу "Ліски", яке стало правонаступником Філії ЦТС "Ліски" АТ "Укрзалізниця".