За словами Матусяка, імпорт електромобілів в Україну є вигідним, а їх зарядка відбувається значно зручніше, ніж у деяких європейських країнах.
Ілюстративне зображення з ресурсу Pixabay.
Ввозити електромобілі в Україну зараз дуже вигідно
В Україні електромобілі вперше стали лідерами продажів серед вживаних авто до 5 років. Для вас таке повідомлення стало новиною чи ця тенденція простежувалася і раніше?
Звісно, це не новина. Подібна ситуація спостерігається вже довгий час. Основна причина полягає в тому, що електромобілі в Україні імпортуються без сплати податків. Коли ви ввозите автомобіль, вам не потрібно сплачувати ані ПДВ, ані мито, а акциз залишається на дуже низькому рівні — близько 100 євро. Тому наразі імпорт електромобілів в Україну залишається надзвичайно вигідним. Цей закон продовжить діяти ще протягом року.
Отже, у 2025 році імпорт вживаних електромобілів буде вигідним, але вже у 2026 році ситуація зміниться, і електромобілі стануть на один рівень з звичайними автомобілями.
На даний момент так. Якщо законодавці не внесуть жодних змін, цей закон залишатиметься в силі ще протягом року. Я впевнений, що за цей час частка електромобілів збільшиться ще більше.
"Тут моторної оливи немає, тому що немає двигуна"
Якою мірою електромобілі спрощують використання? Які ключові відмінності існують між електричними автомобілями та машинами з двигунами внутрішнього згорання?
Звичайно, це можливо. Якщо ми залишимо в стороні питання, де саме заряджати автомобіль, і попередньо вирішимо цю задачу, то експлуатація електромобіля виявляється значно вигіднішою у порівнянні з автомобілем, що має традиційний двигун. У випадку з класичним автомобілем вам доводиться щорічно, як мінімум, робити заміну моторної оливи. У електромобілі ж немає потреби у моторній оливі, оскільки двигун відсутній. Щодо охолоджувальної рідини, то її необхідно замінювати лише раз на п'ять років. Крім того, система гальмування в електромобілі працює зовсім по-іншому: спочатку гальмує електродвигун, що сприяє більш тривалому використанню гальмівних колодок і дисків, які можуть служити 3-5 років, залежно від стилю водіння. У той же час, власники звичайних автомобілів часто змушені їх замінювати щороку.
Ціна складає 16-17 гривень за кіловат на швидкісних зарядних станціях, які здатні зарядити автомобіль за 20-40 хвилин або приблизно за годину.
Яка різниця у вартості заправки автомобіля бензином або дизельним паливом в порівнянні з витратами на електрику?
Власники електромобілів мають кілька варіантів зарядки. Якщо у них є власний будинок або гараж, вони можуть користуватися нічними тарифами, які дозволяють заряджатися практично безкоштовно – всього за 2 гривні за кіловат. Однак, якщо планується довга поїздка і виникає потреба в зарядці на шляху, варто врахувати, що вартість на швидких зарядних станціях може досягати 16-17 гривень за кіловат. Ці станції дозволяють швидко підзарядити автомобіль за 20-40 хвилин або за годину. В результаті витрати на паливо під час поїздок можуть зрівнятися з витратами економічних автомобілів, що працюють на дизельному або газовому паливі.
У 2025 році кількість реалізованих електромобілів перевищить кількість автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння.
Але всі інші видатки, про які сказали, в електромобіля суттєво нижчі. Тоді чому всі виробники не перейшли винятково на електромобілі?
Цей процес триває постійно, і аналітики вважають, що У 2025 році кількість реалізованих електромобілів перевищить кількість автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння.. Наприклад, у Китаї, який є лідером електромобілізації, це вже спостерігається зараз. Тому поступово все йде до цього. Є європейські норми: щоб до 2035 року всі нові автомобілі не мали вихлопів, тобто були, наприклад, електричними.
Ви згадали про те, що людина, яка має приватний будинок або гараж, може заряджати електромобіль безпосередньо зі свого домашнього струму. Але якщо людина живе в багатоквартирному будинку, то які тут є варіанти щодо зарядки авто?
Якщо ви володієте паркомісцем або орендуєте його, ви можете укласти угоду з енергетичною компанією, яка підведе електрику, що дозволить вам заряджати свій електромобіль. Проте, більшість власників електрокарів, не маючи доступу до приватної електропостачальної мережі, користуються громадськими зарядними станціями. Існують швидкі зарядні станції, які здатні заповнити батарею за годину, а також повільніші варіанти, які, хоча й займають більше часу, є більш економічними і можуть заряджати автомобіль протягом кількох годин.
"Готову Tesla можна придбати або зібрати за 14-15 тисяч доларів."
Яка середня вартість електроавтомобілів і які марки найбільш популярні зараз?
Перші місця - це Tesla Model Y і Tesla Model 3. Ці електромобілі мають досить гарний запас ходу, прекрасну динаміку. Крім того, всі Tesla дуже швидкі й, що дуже важливо, дешеві. Тому що їх привозять в основному з Америки "побитими". Це страхові аукціони. На цих аукціонах автомобіль можна придбати за 5 тисяч доларів. Але везти її сюди потрібно все-таки через море, через європейські порти, а також необхідно її відремонтувати, і тоді виходить, що нормальну готову Tesla можна або купити, або зробити за 14-15 тисяч доларів. Тобто, це рівень звичайного вживаного автомобіля із двигуном внутрішнього згоряння. І зараз дуже великий вибір Tesla з Америки.
Китай займає провідні позиції у виробництві електричних автомобілів.
Які ваші думки про інші моделі автомобілів?
Є інші автомобілі, але вони не мають такої динаміки, харизми і якості, тому вони менш популярні. Якщо ми говоримо про нові автомобілі, то більшість електроавтомобілів йде з Китаю, тому що це зараз лідер із виробництва електромобілів. І це не обов'язково якісь китайські марки, а, наприклад, лідери серед імпорту з Китаю нових електромобілів - це Volkswagen та Honda.
Електричний автомобіль здатний в середньому долати відстань у 300 до 400 км.
Яким чином буде еволюціонувати ринок електричних автомобілів?
Попит на електромобілі збільшується. Але європейські концерни дещо відстають від китайських, тому що китайці дуже активно включились в цей процес і мають величезну кількість моделей. І в них навіть кращі технології, ніж у європейців. Тож європейці відчувають величезну конкуренцію. Тому зробили розслідування і виявили, що китайські виробники отримують субсидії. Відтак це не зовсім чесна конкуренція.
Щодо українців, то в нашій країні практично відсутні офіційні представники китайських брендів. Це пояснюється тим, що наш ринок значно менший у порівнянні з китайським чи європейським. На даний момент нам складно виділити якісь суттєві переваги. Єдине, чим можемо порадуватись, це те, що китайські електромобілі у нас коштують дешевше, ніж у Європі.
Яка ефективність китайських електромобілів у використанні?
Відстань, яку може пройти електромобіль, значною мірою визначається його моделлю. Більш того, одна й та ж модель може мати різні варіанти акумуляторів. Чим більший акумулятор, тим більше енергії він зберігає, що дозволяє проїхати більшу відстань. Це не має значення, чи мова йде про китайський, європейський або американський електромобіль. Зазвичай електромобілі здатні долати від 300 до 400 кілометрів, незалежно від країни-виробника, включаючи Tesla.
Зарядна інфраструктура в Україні перевершує показники багатьох європейських країн.
А як щодо інфраструктури? Багато людей вагаються з вибором електромобіля через побоювання, що "зарядних станцій недостатньо, важко знайти місце для підзарядки, це некомфортно"...
Я натрапив на дослідження, яке свідчить, що наша зарядна інфраструктура перевершує, наприклад, польську. Вона навіть краща, ніж у багатьох інших країнах Європи, тому не варто турбуватися. Якщо розглядати Київ та великі міста, то тут існує безліч зарядних станцій. А якщо мова йде про подорожі, то на основних автошляхах та поблизу великих закладів харчування, наприклад, на маршруті з Києва до Одеси, завжди можна знайти швидкі зарядні станції, де можна поповнити акумулятор всього за пів години.