"Укрзалізниця" повинна отримувати фінансову компенсацію за перевезення пасажирів з державного бюджету, - повідомляє ЦТС.
В державному бюджеті слід закласти фінансування для покриття збитків "Укрзалізниці", пов'язаних з пасажирськими перевезеннями. Це економічно виправданий крок, який дозволить компанії підвищити якість та прозорість своїх послуг, а також надасть можливість державі ефективніше контролювати їх виконання.
Цю інформацію озвучив Сергій Вовк, директор Центру транспортних стратегій, у своєму коментарі для РБК-Україна.
"Одним із зобов'язань, які Україна взяла на себе в процесі інтеграції до Європейського Союзу, є анбандлінг, що передбачає розділення діяльності 'Укрзалізниці' за різними напрямками. Крім того, будь-яке кроссубсидування, тобто фінансування одного сегмента за рахунок доходів іншого в межах компанії, вважається абсолютно неприпустимим", - підкреслив експерт.
Він підкреслив, що вже спостерігаються деякі позитивні зрушення в цьому напрямку, оскільки уряд ухвалив рішення про виділення коштів для компенсації збитків, пов'язаних з пасажирськими перевезеннями. Однак це лише невелика частина від загального обсягу необхідних коштів.
Він зазначив, що в даний момент розглядаються альтернативні способи компенсації цих втрат.
"Проте це крок, який необхідно зробити, щоб поступово перейти до європейської моделі, де держава є замовником пасажирських перевезень. Це надає їй можливість контролювати як обсяги, так і якість перевезень. У свою чергу, залізничний сектор зможе компенсувати різницю у тарифах завдяки безпосереднім бюджетним програмам. Такий підхід є набагато прозорішим. Бізнес зараз перебуває у складній ситуації і не має можливості покривати витрати з власних коштів, - зазначає Вовк."
Він також зазначив, що такий підхід принесе користь не лише "Укрзалізниці", а й пасажирам, а також сприятиме розвитку економіки України в цілому.
"Сама Укрзалізниця матиме мотивацію для оптимізації своїх перевезень і пошуку найбільш прибуткових маршрутів і роботи на тих маршрутах. Тому що у нас зараз парадоксальна ситуація - коли, з одного боку, ми маємо величезні збитки "Укрзалізниці", з іншого боку - неможливо дістати квитки за декілька тижнів", - вказав Вовк.
Він зауважив, що дефіцит квитків спостерігається як на зовнішніх напрямках, таких як Польща та країни Східної Європи, так і на внутрішніх, таких як Карпати або Одеса.
"Тому, безумовно, від цього рішення буде вигравати сама "Укрзалізниця", буде вигравати економіка в цілому", - додав Вовк.
Зокрема, у 2024 році "Укрзалізниця" отримала 20,39 млрд грн операційного прибутку від вантажних перевезень. Більша частина цих коштів була спрямована на покриття збитків від пасажирських перевезень у межах механізму крос-субсидування.
Бізнес-спільнота не раз висловлювала своє незадоволення цією практикою, вважаючи її економічно недоцільною та такою, що суперечить нормам європейського законодавства. Зокрема, Європейська бізнес асоціація звернулася до урядових структур з проханням включити компенсації для "Укрзалізниці" до проєкту державного бюджету на 2026 рік.