Для приведення українських доріг у відповідність до європейських стандартів знадобиться більше ніж 110 мільярдів євро, згідно з результатами дослідження.
Впровадження стандартів доріг Транс'європейської транспортної мережі (TEN-T) в Україні може зайняти до 25 років і вимагатиме інвестицій не менше ніж 110 мільярдів євро.
Це підтверджує аналітичне дослідження, яке здійснив Інститут економічних досліджень та політичних консультацій, повідомляє Укрінформ.
Згідно з Регламентом ЄС 2024/1679, який є одним із ключових у сфері транспорту, Україна у межах євроінтеграційного руху має впровадити конкретні технічні та інституційні стандарти облаштування сполучення між великими містами та вузлами Європейського Союзу для відповідності вимогам TEN-Т.
Одним із цих стандартів є впровадження чотирьох смуг для руху (по дві в кожному напрямку) з мінімальною шириною 3,5 м, що сприяє покращенню безпеки, ефективності та пропускної здатності дорожньої мережі. Також важливими аспектами є наявність фізичного бар'єру між напрямками руху, а також обмеження доступу з другорядних шляхів.
Деякі з цих маршрутів вже відповідають експрес-стандарту — це двосмугові автомагістралі з фізичним розмежуванням для руху в різних напрямках. Проте, значна частина все ще представлена односмуговими дорогами.
Згідно з даними дослідження, загальні витрати на повне приведення української мережі TEN-T до стандартів ЄС становитимуть близько 110,6 млрд євро.
Зокрема, відновлення основної мережі TEN-T, що простягається на 4 753 км і включає важливі міжнародні транспортні маршрути, такі як Київ - Чоп та Київ - Одеса, вимагатиме приблизно 71,3 млрд євро для перетворення на двосмугові автомагістралі з розділеним рухом.
Схоже оновлення розширеної мережі протяжністю 2 619 км, яка забезпечує зв'язок між регіональними центрами, пунктами пропуску на кордоні та менш завантаженими ділянками, вимагатиме приблизно 39,3 мільярда євро.
У зазначену суму не враховано можливі витрати на будівництво мостів, тунелів, розв'язок, а також питання, пов'язані із землею чи екологічними заходами, які можуть значно змінити остаточний бюджет проекту.
Для завершення облаштування основної дорожньої мережі знадобиться приблизно 21-22 роки. Це враховує етапи підготовки та середню швидкість будівництва, яка складе близько 250 км на рік після початкових років реалізації проекту.
Реалізація розширеної мережі, яка охоплює ще 2 619 км, потребуватиме додатково 10-11 років.
Як було зазначено раніше, в липні Європейський інвестиційний банк надав Україні фінансування в розмірі 600 мільйонів євро для відновлення енергетичної системи, підтримки підприємництва та ремонту автомобільних шляхів.
Перед тим Україна отримала кредит на $190 млн від Світового банку для відновлення мостів і доріг.